שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התקרית הגזענית באוטובוס "דן": פניה לחברה לבדוק את התנהלות הנהג

חדשות

התקרית הגזענית באוטובוס "דן": פניה לחברה לבדוק את התנהלות הנהג, צילום: אוטובוס דן. צילום מסך מאתר יוטיוב
התקרית הגזענית באוטובוס "דן": פניה לחברה לבדוק את התנהלות הנהג
04/10/2017, עו"ד לילך דניאל

בהמשך לסרטון שהופץ ברשתות החברתיות שבו נראית נוסעת באוטובוס "דן" בבאר-שבע כשהיא משפילה ומבזה נוסעים אחרים, פנו המרכז הרפורמי לדת ומדינה והמטה למאבק בגזענות למנכ"ל החברה: "התעלמות הנהג מהתנהגותה החמורה של התוקפת היא מנוגדת לדין ומהווה מעילה בחובתו לדאוג לשלום נוסעיו".

ביום חמישי שעבר פורסם ברשתות החברתיות סרטון שצולם באוטובוס של חברת דן בבאר שבע, בו נצפה תיעוד של תקיפה גזענית מזעזעת שחוו שני נוסעים - איש ואישה ממוצא אפריקני, בני קהילת העבריים, מידי נוסעת אחרת. לפני מספר ימים פנו המרכז הרפורמי לדת ומדינה והמטה למאבק בגזענות למנכ"ל החברה, יורי ברונשטיין, בדרישה לערוך בירור ביחס למקרה עם נהג האוטובוס ולהפיץ בקרב הנהגים באופן מיידי הנחיות להתמודדות עם אירועים דומים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בסרטון ניתן לשמוע ולראות את התוקפת מתבטאת באופן גזעני כלפי המותקפים תוך שהיא לועגת להם, מבזה ומשפילה אותם בפני יתר נוסעי האוטובוס במשך דקות ארוכות בצורה בוטה, מעליבה ופוגענית. כנטען במכתב, שנשלח באמצעות עו"ד אורי נרוב והעתקים ממנו נשלחו לגורמים בכירים במשרד התחבורה ולראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, מהסרטון עולה כי דברי התוקפת נשמעו בבירור ברחבי האוטובוס אולם למרות האמור בחר נהג האוטובוס שלא לעשות דבר כדי לסייע למותקפים וכך גם יתר הנוסעים, למעט אחד.

לפי תגובתה של חברת דן ביחס לאירוע, תפקידם של נהגי האוטובוס לנהוג ולהוביל את הנוסעים בבטחה ליעדם, אולם הם מתערבים רק במקרה של סכנה ממשית לאלימות פיזית. לטענת הארגונים, מדיניות זו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות הדין, שכן הפסיקה הכירה זה מכבר בחובת הנהג ואחריותו לשלומם ורווחתם של נוסעיו מתוקף היותו "קברניט האוטובוס". עוד נטען כי המדיניות המשתקפת בתגובת דן אינה עולה בקנה אחד גם עם הוראות תקנות התעבורה, הקובעות בין היתר כי נוסע לא יפעל בצורה העשויה לגרום נזק או אי-נוחות לנוסע אחר, וכי לנהג סמכות לטפל במקרה של הפרת התקנות ע"י דרישת הזדהות, נסיעה מיידית לתחנת המשטרה הקרובה ואף הוצאה מן האוטובוס. לפיכך, נטען במכתב, "ברי כי עמדה לנהג חובה לפעול, בין באמצעות דרישה מהנוסעת התוקפת לזהות עצמה ולמסור כתובתה, בין באמצעות הוצאתה של הנוסעת התוקפת מהאוטובוס ובין באמצעות הסעת האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה".

עוד מבהירים הארגונים כי הבטיחות עליה מדובר בתקנות התעבורה אינה רק הבטיחות הפיזית של הנוסעים אלא ראוי לפרשה כנוגעת גם לתחושת הביטחון של הנוסעים כי נוסעים אחרים לא יפגעו בהם מכל סיבה שהיא. בנוסף, נטען כי תגובת דן לאירוע סותרת באופן מוחלט את המדיניות עליה הצהירה במכתב קודם, לפיה החברה רואה חשיבות רבה בשמירה על תחושת הביטחון האישי של הנוסעים לא רק בפן הבטיחותי, אלא גם במצבים בהם נוסע חש מוטרד או מאוים ע"י נוסע אחר מכל סיבה שהיא. לפיכך, לפי הנטען, "הנהג התרשל במילוי תפקידו וכי התעלמותו מהתנהגותה החמורה של התוקפת אשר התעמרה, ביזתה והשפילה עד עפר נוסעים אחרים – הינה מנוגדת לדין ומהווה מעילה בחובתו לדאוג לשלום נוסעיו".

לאור כל האמור, התבקשה "דן" לערוך בירור ביחס למקרה עם נהג האוטובוס ולהבהיר לו כי פעל בניגוד לדין. בנוסף, התבקשה להפיץ בקרב הנהגים באופן מיידי הנחיות הקובעות באופן שאינו משתמע לשני פנים כי במקרה שבו נהג מבחין בנוסע שהתנהגותו עשויה לגרום נזק או אי נוחות בלתי סבירה לכל נוסע אחר, בפרט כשמדובר בהתנהגות פוגענית על רקע גזעני, חובה עליו להתערב ללא כל שיהוי לטובת הנוסעים הנפגעים, לדרוש כי התנהלות זו תיפסק לאלתר, להבהיר לנוסעים המטרידים כי הטרדת נוסעים אחרים היא עבירה פלילית ובסמכותו להרחיקם מן האוטובוס ואף להסיע את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה