שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 21 שנה אחרי: מאסר עולם לרוצח הנערה נועה אייל ז"ל

חדשות

21 שנה אחרי: מאסר עולם לרוצח הנערה נועה אייל ז"ל, צילום: getty images israel
21 שנה אחרי: מאסר עולם לרוצח הנערה נועה אייל ז"ל
29/04/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר את דינו של דניאל נחמני, שהורשע ברצח הנערה נועה אייל ז"ל בירושלים בשנת 1998. לרצח, שזעזע בשעתו את המדינה ופוענח רק ב-2014 על סמך דגימת דנ"א, קדם גם מעשה סדום אכזרי בגינו הוטלו על הנאשם 16 שנות מאסר נוספות במצטבר לעונש מאסר העולם שהוטל עליו בגין הרצח

ביום ה-21 בפברואר 1998 התגלתה גופתה של הנערה נועה אייל ז"ל בת ה-17, שנרצחה באכזריות באותו לילה. למעשה הרצח קדמו גם תקיפה מינית ברוטאלית והתעללות קשה, והוא התרחש לא הרחק מביתה שבשכונת רמות בירושלים שעה שהייתה בדרכה לביתה.

שנים ארוכות לא הייתה ידועה זהותו של הרוצח, אלא שבסוף שנת 2014, כ-16 שנה לאחר הרצח, הושגה פריצת דרך בתיק באמצעות השוואת דגימות DNA בטכנולוגיה של "חיפוש משפחתי". בתום הליך שמיעת ראיות הורשע הנאשם, דניאל נחמני, ברצח ובביצוע מעשה סדום בנועה ז"ל. ההרשעה התבססה בעיקרה על השוואת דגימות DNA שניטלו מגופת המנוחה וממעיל שלבשה, לבין ה-DNA של הנאשם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי כמצוות המחוקק, יש להשית על הנאשם עונש מאסר עולם בגין עבירת הרצח. אשר לעבירת מעשה הסדום, קבעו השופטים כי בהתחשב בערכים המוגנים של שמירה על שלמות גופו ונפשו של אדם והאוטונומיה שלו, ובהתחשב באלימות ובהתעללות הקשה שעברה המנוחה מידיו של הנאשם, מתחם העונש ההולם נע בין 13-16 שנים.

במקרה זה, נקבע, יש להטיל על הנאשם את העונש המרבי בגין עבירת מעשה הסדום, 16 שנות מאסר, שכן ההגנה לא הצביעה על טעמים ענייניים המצדיקים הקלה בעונש בתוך המתחם. גם העובדה שהנאשם לא ביצע כל עבירה מאז הרצח ובנה לעצמו חיים חדשים והקים משפחה, אינה עומדת לזכותו, לאחר שרצח את המנוחה והמיט אסון על משפחתה. זאת ועוד, בשל העיכוב בפענוח הרצח הוא אף "זכה לחירות" של כ-16 שנים. לפיכך, העונש המתאים בשל מעשה זה, על רקע הנסיבות החמורות והחריגות, נקבע על הרף העליון של המתחם.

אשר לסוגיית הצטברות העונשים, קבע בית המשפט כי אמנם מדובר ב"אירוע" אחד שבו בוצעו עבירות של מעשה סדום ורצח, אך אין מדובר ב"מעשה" אחד שבצדו עונש אחד. בעניין זה התייחסו השופטים למבחני העזר שנקבעו בפסיקה וקבעו כי הן מבחינה צורנית עובדתית והן מבחינה מוסרית-מהותית של שלמות הגוף והנפש, מדובר בשני מעשים נפרדים שבוצעו זה אחר זה, ואין להחשיבם כ"מעשה אחד" לצורך הענישה. בנוסף, גם מבחינה הרתעתית אין להשלים עם התלכדות של שתי העבירות כמעשה אחד, שיש בה כדי להוות משום "הקלה" בלתי מוצדקת בעונש לגבי עבירת המין הקשה והחמורה שקדמה לרצח. לפיכך, סברו השופטים כי יש מקום לצבור את העונשים בגין שתי העבירות, כך שהנאשם ירצה עונש מאסר עולם ועוד 16 שנות מאסר.

לבסוף, קבעו השופטים כי מדובר ברצח "בנסיבות חריגות בחומרתן", אשר בהתאם לחוק שחרור על תנאי ממאסר לא ניתן יהיה להמליץ על הקלה בעונש בטרם יחלפו 15 שנים ממועד תחילת המאסר, ותקופת הקציבה המומלצת לא תפחת מ-40 שנים. צוין, כי קביעה זו התקבלה עד היום נקבע רק בתיקים בודדים, כגון מקרה של אב שהורשע ברצח שני ילדיו ומקרה של רצח חייל בפיגוע לאומני. במקרה זה, סברו השופטים, מכלול נסיבות מעשה הרצח ובהן גילה הצעיר של המנוחה, היותה קורבן תמים ומזדמן, ביצוע מעשה הסדום באכזריות וגרימת מותה במעשה מזוויע, מחייבים את הקביעה כי מדובר בנסיבות חריגות בחומרתן. לכך הוסיפו השופטים גם את האסון והשבר שהמיט הנאשם על בני משפחתה של המנוחה ואת ההשפעה של המעשה על הציבור שנותר מזועזע והמום.

לאור האמור, גזר בית המשפט על הנאשם עונש מאסר עולם בגין עבירת הרצח, 16 שנות מאסר נוספות בגין עבירת מעשה הסדום ותשלום פיצוי בסך 258 אלף שקלים להוריה של המנוחה. המדינה יוצגה בהליך ע"י פרקליטות מחוז ירושלים. הנאשם יוצג ע"י עוה"ד עופר אשכנזי ומיכל רובינשטיין מטעם הסנגוריה הציבורית.

 

תפ"ח 28279-11-14

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה