שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חשיבות של עורך דין בחקירות מצ"ח

חדשות

חשיבות של עורך דין בחקירות מצ"ח, צילום: army.co.il
חשיבות של עורך דין בחקירות מצ"ח
07/11/2019, כתיבת מומחים

מצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת, הינה הגוף האמון על חקירות חיילי חובה ואנשי קבע אשר משרתים בצבא וחשודים בביצוע עבירות פליליות. רבים טועים לחשוב כי אין כל משמעות לחקירת מצ"ח וכי יגיעו לחקירה "עם האמת" שלהם תוך שהם כלל לא מודעים כי תוצאותיה של החקירה יכולות להיות הרות אסון עבורם. מעמדם של חוקרי מצ"ח בצה"ל הינו כשל חוקרי המשטרה באזרחות. תוצאות החקירה יכולות להיות הרות אסון – החל מהעמדה לדין משמעתי, עובר בהגשת כתב אישום פלילי בבית הדין הצבאי, עונשי מאסר ארוכים, רישומים פליליים, השעיה והדחה מתפקיד, הורדה בדרגה וכלה בפיטורים מהשירות הצבאי לאנשי הקבע.

חקירת מצ"ח יכולה להיפתח באופן מפתיע – הגעת אנשי מצ"ח ליחידה או לביתו של החשוד ועיכובו לצורכי חקירה או באמצעות הזמנת החשוד לחקירה לבסיס מצ"ח. השיקולים שמצ"ח שוקלים באשר לאופן פתיחת החקירה הינם מגוונים ולא רלוונטיים – חקירה היא חקירה ויש להיזהר בה בין אם היא נפתחת ברעש וצלצולים או באופן רגוע ושקט.

חשוב לזכור! חוקרי מצ"ח אינם חברים שלכם. תפקידם אינו לייעץ לכם (למרות שהם מנסים להצטייר ככאלה על מנת לזכות באמונכם) אלא לנסות ולהשיג ראיות להוכחת ביצוע עבירה. הפעולה הראשונה והחשובה ביותר שיש לנקוט במקרה ונקלעים לחקירת מצ"ח היא להיוועץ בעורך דין צבאי.

זומנתם לחקירת מצ"ח באמצעות המפקדים? מישהו אחר מהבסיס כבר נחקר? אתם חושדים שמישהו או מישהי הגישו או עומדים להגיש כנגדכם תלונה? הרווחתם! יש לכם עדיין מספיק זמן לעשות מחקר קצר ולמצוא עורך דין אשר מכיר את המערכת הצבאית, את חוק השיפוט הצבאי ואת הפקודות הרלוונטיות על מנת להבין כיצד להתמודד עם החקירה אשר מתממשת ובאה.

אומנם – בשנים האחרונות בוטלה החובה בקבלת היתר לייצוג בבתי הדין הצבאיים וכל עורך דין יכול להופיע בהם אולם עדיין – חקירת מצ"ח שונה מחקירת משטרה רגילה. העבירות שנחקרות על ידי מצ"ח הן לעיתים עבירות ייחודיות לצבא שעורך דין פלילי "רגיל" אינו נתקל בהן בעבודתו היומיומית ועל כן חשוב לבדוק את הרקע המשפטי צבאי של עורך הדין עימו אתם מתייעצים.

גם במקרה שחוקרי מצ"ח הגיעו אליכם בהפתעה, מעכבים או עוצרים אתכם ומתחילים מיד בחקירה,  מחובתם להזהיר אתכם שאתם נחקרים כחשודים וזכותכם להיוועץ בעורך דין צבאי. אל תתנו לאמירות כמו "אם אין לך מה להסתיר אין צורך בעורך דין" או "השופט לא יראה בעין יפה את העובדה שאתה מתייעץ בעורך דין" להטעות אתכם. הזכות להיוועץ בעורך דין הינה זכות בסיסית אשר מוקנית לכם בחוק ועצם ההיוועצות בעורך דין צבאי אינו משפיע כלל וכלל על קבלת ההחלטות של מערכת המשפט הצבאי החל מאנשי הפרקליטות וכלה בשופטי בית הדין הצבאי. על כן, אם נקלעתם לחקירה בהפתעה מומלץ לדרוש לעצור אותה עד להיוועצות עם עורך דין צבאי. אם אין לכם מספר טלפון של עורך דין כזה, בקשו מחוקרי מצ"ח לאפשר לכם ליצור קשר עם אחד מחבריכם/בני משפחתכם על מנת לבקש ממנו לסייע במציאת עורך דין כזה.

לסיכום – היוועצות בעורך דין הינה קריטית להצלחה בהליך. היוועצות קצרה בתחילת ההליך יכולה לעזור לכם לשמור על זכויותיכם ולהימנע מביצוע טעויות בעלות משמעות קריטית להמשך חייכם ושירותכם הצבאי.

מאמר נכתב באדיבות עורך דין צבאי בני קוזניץ.  

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:56
קומיט וכל טופס במתנה