שלח לחבר

חדשות

משמורת, צילום: עוה"ד אסתר שלום
משמורת
29/12/2020, כתיבת מומחים

כאשר זוג נשוי מחליט להתגרש, לאחר שהביאו ילדים לעולם, אחת מהשאלות הכי קשות ומעוררות מחלוקת היא שאלת המשמורת. לעיתים קרובות ההורים לא מצליחים להגיע לעמק השווה לגבי חלוקת הזמן שלהם עם הילדים, והנושא מגיע לפתחן של הערכאות המשפטיות. מה תוכלו לעשות על מנת להימנע מהכאוס ומהעיסוק המשפטי?

מדוע הורים רבים מתקשים להגיע להסכמות בעניין המשמורת?

עניין המשמורת מעורר ויכוחים רבים בין זוגות שעומדים בפני גירושים, כאשר כל אחד מהם רוצה סידור שונה באשר לזמן שיוקצה לו עם ילדיו. הורים לרוב מעוניינים בקשר רציף ומשמעותי עם ילדיהם, ולא מעוניינים שקשר זה ייפגע בעקבות ההחלטה להתגרש.

אחד הנושאים שעומדים בלב המחלוקת הוא גם הנושא הכלכלי – הסדר המשמורת בין ההורים ישפיע ישירות על חיוב המזונות שכל צד צריך לשלם. יהיו מקרים בהם אחד הצדדים יחתור למשמורת משותפת, כאשר אחד השיקולים המנחים אותו הוא הפחתה בתשלומי המזונות שהוא יידרש לשלם.

חשש נוסף שיש להורים רבים הוא מפני ניכור מצד הילד שלהם במידה ובהסכם המשמורת ייקבע שהוא לא יראה אותם באופן יום יומי. ניכור זה ייתכן שיהיה מיוזמתו של הילד עצמו, שעלול להרגיש שההורה "נטש" אותו, או ייתכן שההורה השני יסית את הילד כנגד אותו הורה (מקרה שלצערנו קורה לא מעט).

מהי משמורת מלאה?

משמורת מלאה היא הסדר בין ההורים לאחר הגירושים, שלפיו אחד מההורים הופך להיות למשמורן היחיד על הילדים – כך שהם מבלים את מרבית זמנם עם אותו ההורה.

הסדר זה מעורר מחלוקת רבה בקרב זוגות גרושים, שמעלים טיעונים שונים באשר לטובתו של הילד. מצד אחד, ניתן לטעון שטובתו של הילד היא שמרכז חייו יהיה בבית אחד, כך שהדר יוכל לתרום ליציבות גדולה יותר עבורו. מנגד, ניתן לטעון שילד זקוק לשני הוריו, ולא רק לאחד מהם – ולא ייתכן שהילד ייאלץ "לוותר" על אחד ההורים שלו ולראות אותו רק לפרקי זמן מינימליים ביותר.

בהקשר זה יש לציין את חזקת הגיל הרך. זוהי הלכה שנקבעה בבית המשפט, לפיה בעת גירושין של ההורים – ילד עד גיל 6 מועבר אוטומטית לחזקת האם. עם זאת, האב יכול להתנות על חזקה זו, ולהוכיח שהאם אינה כשירה מבחינה פיזית או נפשית לטפל בילדים במשמורת מלאה. דרך אחרת להתנות על החזקה היא לקבוע הסדר אחר בין ההורים, כאשר לרוב יהיה מדובר במשמורת משותפת.

אבות שעומדים בפני הליך גירושין, וילדיהם מתחת לגיל 6, יכולים לפנות לעו"ד לענייני משפחה על מנת שידריך אותם כיצד להתנות בצורה מוצלחת על חזקת הגיל הרך, על מנת לקבל חלק משמעותי יותר בהדר על הילדים. עו"ד אסתר שלום מתמחה בנושאי הליכי גירושין, ותוכל לסייע לכם בצורה המקצועית והאיכותית ביותר, עד לקבלת משמורת משותפת על ילדיכם.

מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת היא הסדר שמחלק באופן זהה את הזמן של הילדים עם הוריהם הגרושים. שני ההורים מגלים את הילדים בצורה משותפת, ומקבלים ביחד החלטות בכל הנוגע לילדים – אין עדיפות של הורה אחד על פני האחר.

זהו הסכם שהולך ונהיה נפוץ בשנים האחרונות, מתוך הבנה ששני ההורים מעוניינים לקחת חלק בגידול ילדיהם לאחר הגירושין, וכי אין להעדיף צד אחד על פני משנהו. הסדר זה עונה על חלק מהחסרונות שמציד ההסדר של משמורת מלאה, אך יש הטוענים שהוא גורם לחוסר יציבות בחייו של הילד – שנע ונד בין שני בתים לאורך כל שנות ילדותו.

הקשר שבין משמורת משותפת ותשלום מזונות

משמורת משותפת נראית במקרים רבים כמו ההסדר האידיאלי עבור זוגות גרושים – אך לא תמיד זהו המצב.

כאשר המשמורת היא מלאה, הצד שאינו דומיננטי בגידול הילדים (כאשר לרוב מדובר באב) נדרש לשלם את מלוא תשלום המזונות, ולשאת בנטל זה בכוחות עצמו. על מצב זה הושמעה ביקורת רבה, כאשר הטענה הייתה שהוא בלתי שוויוני ומטיל נטל כלכלי נרחב על האבות. טענה זו אכן התקבלה בבית המשפט, שקבע שעבור ילד בן 6 ומעלה – שני ההורים ישלמו מזונות באופן שווה.

עם זאת, התעוררה ביקורת על הסדר המשמורת המשותפת דווקא מצד האמהות, שטענו כי אבות רבים מעוניינים בהסדר זה רק על מנת להפחית מדמי המזונות שעליהם לשלם – גם אם הם אינם מעוניינים או מסוגלים לגדל את ילדיהם בצורה נאותה.

כיצד מחליטים איזה הסכם יהיה הטוב ביותר עבורכם?

ההחלטה האם לפנות להסדר של משמורת מלאה או משמורת משותפת היא החלטה שמשתנה בין זוג גרוש אחד למשנהו, ותלויה בעיקר בנסיבות והמאפיינים הקונקרטיים שלכם.

אם שני בני הזוג נמצאים בקשר טוב ומכבד למרות הגירושין, מעוניינים ומסוגלים לגדל את ילדיכם, וכן הילדים נמצאים מעל גיל חזקת הגיל הרך (כלומר מעל גיל 6) – משמורת משותפת תוכל להיות הפתרון הטוב ביותר עבורכם. אם המצב הוא הפוך, כנראה שהכף תיטה לכיוון המשמורת המלאה.

על מנת לקבל סיוע והכוונה לקבלת ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם בנסיבות החיים הספציפיות שלכם, תוכלו לפנות לעו"ד אסתר שלום – אשר מתמחה בכל הנוגע לדיני משפחה והליכי גירושין. כך תוכלו להתאים לכם את ההסדר הטוב ביותר, שישרת את רצונותיהם של שני בני הזוג הפרודים – גם מבלי לפנות להליך משפטי ארוך ומייגע.

פנייה להליכי גישור – כאשר אין הסכמה בנושא המשמורת

זוגות פרודים שמוצאים את עצמם מנהלים מאבקים על הסדר המשמורת על הילדים, עלולים למצוא את עצמם במהירות מתגלגלים לדיונים משפטיים ארוכים ומייגעים, עד שיימצא להם הסדר משפטי הולם. דיונים אלו עלולים לגזול משאבים כלכליים ונפשיים רבים מההורים, וחמור מכך – לפגוע בילדים ובתחושת הביטחון שלהם, כאשר הם רואים לנגד עיניהם את ההורים שלהם רבים ומתווכחים עליהם.

על מנת לחסוך לעצמכם את כל ההליך, תוכלו בשלב הראשוני לנסות ולפנות להליך גישור, על מנת להסדיר את עניין המשמורת (ועניינים נוספים אשר נמצאים במחלוקת בעת הגירושין) באופן מהיר ומתורבת יותר, וללא צורך בהתערבות משפטית.

עו"ד אסתר שלום היא עורכת דין לענייני משפחה והליכי גירושין, ומגשרת מוסמכת. מאחוריה שנים רבות של עשייה וניסיון עם כל סוגי הזוגות והסיטואציות, כך שהיא תדע להתאים לכם את הפתרון שיהיה הטוב ביותר עבורכם, ולהגיע לפשרה בנושאים שעליהם יש מחלוקת.

במקרים רבים, הפערים בין בני הזוג הגרושים אינם כה גדולים כפי שנדמה להם, ולכן הגעה לפתרון שיהיה צודק והוגן עבור שני הצדדים זו בהחלט אפשרות קיימת ואפשרית. אך גם אם לא יהיה ניתן להגיע להסכמות הדדיות בכל הנושאים מעוררי המחלוקת, עדיין תוכלו לחסוך לעצמכם את ההליך המשפטי עבור סוגיות שכן הושגה הסכמה עבורן. כל הסכמה כזו חוסכת לזוג עלויות יקרות וזמן יקר, שהיו מתבזבזים בדיונים משפטיים ארוכים ומתישים.

על כן, גם אם המצב נראה מורכב ולא פשוט בין בני הזוג, ונראה שכל צד מתחפר בעמדתו ולא מוגן להתפשר עליה – פנו לעו"ד אסתר שלום על מנת שתוכל להשתמש ביכולותיה וניסיונה כמגשרת, ולסייע לכם להגיע לעמק השווה. ככל שתקדימו לערוך הליך גישור שיפתור את כל המחלוקות ביניכם (או לכל הפחות חלק מהן), כך ייטב לכם ולילדיכם.

עו"ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה