שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייפוי כוח מתמשך: תקנות חדשות מוצעות למינוי מומחים רפואיים

חדשות

ייפוי כוח מתמשך: תקנות חדשות מוצעות למינוי מומחים רפואיים, צילום: צילום:freepik
ייפוי כוח מתמשך: תקנות חדשות מוצעות למינוי מומחים רפואיים
06/01/2021, כתיבת מומחים

ייפוי כוח מתמשך: תקנות חדשות מוצעות למינוי מומחים רפואיים

בציר הזמן של עריכת ייפוי כוח מתמשך קיימות שתי אבני דרך משמעותיות: הראשונה - מועד חתימתו, והשנייה - מועד כניסתו לתוקף.

במועד חתימתו של ייפוי כוח מתמשך, חובה על החותם )הממנה( לענות על הדרישה בחוק לפיה הוא מבין בדבר, ועל כן יכול לבצע את הפעולה המשפטית המורכבת של מינוי מיופי כוח בייפוי כוח מתמשך ולהבין מה הוא עושה.

אותה כשרות לביצוע פעולות משפטיות הנדרשת מהחותם מחייבת כי הממנה יהיה מסוגל להבין את טיבו של ייפוי הכוח, את משמעותו, מטרותיו ותוצאותיו.

חלק לא מבוטל מהכשרתו של עורך דין לעניין עריכת ייפוי כוח מתמשך נוגעת לחידוד יכולותיו להנגיש ללקוח את המידע, להסביר לו, ולזהות כי הלקוח העומד לפניו יכול ומסוגל להבין, ואכן הבין את המשמעות של עריכת ייפוי כוח מתמשך.

החוק קובע כי אם וכאשר מתעורר הספק, חובה על עורך הדין להפנות את הלקוח לבדיקת מומחה, בטרם יערוך עבורו ויחתים אותו על ייפוי כוח מתמשך.

אין פרקטיקה אחת, ולא נקבעו מבחנים ברורים אימתי חל הספק, והדבר נתון לשיקול דעתו המקצועי של כל פרקליט לפי הנסיבות.

פרקטיקה מועדפת על החתום מטה - עו"ד אביתר רגר, אשר הוסמך בקורס הראשון שהתקיים בישראל - היא כי כאשר הממנה נמנע ממינוי 'מיופה כוח טבעי', כגון מינוי רק חלק מילדיו, או כאשר בראיון לחשיפת המארג המשפחתי של הממנה עולה כי הוא או המשפחה מצויה בסכסוך, או כי אין לו קרובי משפחה, כי אז ראוי ונכון להיות דרוך ולשקול צעדים מקצועיים לרבות מינוי מומחה. כאשר הממנה הינו בגיל מתקדם, ובשים לב לחובה להימנע מאפליה על רקע גיל, כי אז הערנות והספק הינם גדולים, ובזקנה מופלגת של הממנה, חלה חובה מקצועית לדעתי להפנות את הממנה למומחה.

מיהו המומחה?

עד היום לא נקבעו תקנות שיקבעו מיהו אותו מומחה ומה הכשרתו הדרושה. לפיכך, כל אחד לפי הבנתו ולפי יכולתו פנה למומחה. רופא משפחה או רופא מומחה בתחום רלוונטי למצבו של הממנה.

וכעת, משחלפו מעל שלוש שנים מאז חוקק החוק, חדשות. התגבשה במשרד המשפטים טיוטה של תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (חוות דעת מומחים), התשפ"א-2020.

בתקנות המוצעות נקבעו סוגי המומחים לכל אחת מאבני הדרך, ואף נקבעה מתכונת לאופן הניסוח של חוות הדעת.

•     סוגי המומחים שיהיו רשאים לבדוק את הלקוח באבן הדרך הראשונה, היינו לשם קביעת כשרותו לערוך ולחתום ייפוי כוח מתמשך בהתאם לנסיבות ומצבו של הלקוח הם אחד או יותר מאלה: רופא בעל תואר מומחה 1) בנוירולוגיה, 2) בפסיכיאטריה, 3) בגריאטריה, ברפואה פליאטיבית, ברפואת המשפחה או ברפואה פיזיקלית ושיקום לפי תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973. 4) פסיכולוג בעל תואר מומחה בפסיכולוגיה קלינית, בפסיכולוגיה שיקומית או בפסיכולוגיה רפואית לפי תקנות הפסיכולוגים (אישור תואר מומחה), התשל"ט-1979 5) למי שאובחן עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולעניין מי שאובחן עם אוטיזם – גם עובד סוציאלי כהגדרתו לפי חוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996.

•     סוגי המומחים שיהיו רשאים לבדוק את הלקוח באבן הדרך השנייה, היינו לצורך כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, הם אחד או יותר מאלה: רופא בעל תואר מומחה 1) בנוירולוגיה, 2) בפסיכיאטריה, 3) בגריאטריה, 4) ברפואה פליאטיבית, 5) ברפואת המשפחה או ברפואה פיזיקלית ושיקום לפי תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973 6) פסיכולוג בעל תואר מומחה בפסיכולוגיה קלינית, בפסיכולוגיה שיקומית או בפסיכולוגיה רפואית לפי תקנות הפסיכולוגים (אישור תואר מומחה) התשל"ט-1979.

אופן הבדיקה

חובת המומחה היא לבצע את הבדיקה ללא נוכחות מיופה הכוח המיועד – כאשר מדובר על בדיקת כשירות לחתום, וללא מיופה הכוח – כאשר הבדיקה מתבצעת לצורך הכניסה לתוקף, ואולם מותר לקיימה בנוכחות מיופה הכוח אם לדעת המומחה יש קושי בעריכת הבדיקה ללא נוכחותו של מיופה הכוח.

תוכן חוות הדעת

חוות הדעת תכלול לפחות את:

1.   פרטי המומחה;

2.   פרטי הנבדק;

3.   מטרת הבדיקה, המסמך לגביו נערכת הבדיקה והעניינים לגביהם נערכת הבדיקה;

4.   פרטי הבדיקה: תאריך הבדיקה, מקום הבדיקה, שפת הבדיקה.

5.   יוזם הבדיקה ונוכחים במהלך הבדיקה;

6.   התאמת שנדרשו לשם קיום הבדיקה;

7.   הרקע הרפואי של הנבדק ואסמכתאות לגביו;

8.   התייחסות למידת יכולתו של המומחה ליצור עם הנבדק קשר המאפשר הערכה של מצב שכלי ודרכי התקשורת בין המומחה לנבדק;

9.   התייחסות לקשיים בתפקודים הקוגניטיביים של הנבדק, חומרתם, כיצד אובחנו והאם קיים צפי לשינוי;

10. פירוט לגבי מסוגלות חלקית או מלאה של הנבדק להבין את טיבו של המסמך (לרבות תוך מתן התאמות) / מסוגלות הנבדק לקבל החלטות מדעת בעניין שלגביו מתבקש להפעיל את ייפוי הכוח, לפי העניין;

11. התייחסות להיות מצבו הקוגניטיבי של הנבדק קבוע או לאפשרות לשיפור במצבו בעתיד;

12. סיכום חוות הדעת והמסקנה לגבי מסוגלות חלקית או מלאה של הנבדק להבין את טיבו של המסמך / והמסקנה לגבי מסוגלותו של הנבדק להבין בדבר שלגביו ניתן ייפוי הכוח, לפי העניין;

13. חתימת המומחה/ הצהרת המומחה

כאמור, אין מדובר בתקנות סופיות ואין מדובר בתקנות שנכנסו לתוקף, אך על העוסקים בתחום להיערך לכך שזו תהא דרישת הדין בקרוב מאוד.

פסק דין חדש

תחום ייפוי הכוח המתמשך טרם התעשר בפסיקה, וחבל, שכן על בתי המשפט לעשות את המלאכה שמשרד המשפטים אינו עושה כראוי עד כה, והיא, אכיפת החוק על הבנקים בישראל, אשר מערימים קשיים על משפחות המבקשות לעשות שימוש בייפוי הכוח המתמשך.

בפסק הדין אשר ניתן ביום 20/12/2020 בתיק א"פ 24681-02-20 פלוני נ' אלמוני ואח' בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מפי כבוד השופטת סיגלית אופק, דוחה בית המשפט תביעה לביטול ייפוי כוח מתמשך שאגב עריכתו נערכה בדיקה רפואית על ידי מומחה פסיכיאטרי וכן על ידי רופא מומחה ברפואה פיזיקלית ושיקום בקופ"ח כללית. ואף שבבדיקות עלה שכבר החל תהליך דרדור קוגניטיבי, ותוצאת מבחן MMSE הייתה 25/30, נדחו טענות של מרמה ו/או ניצול ו/או השפעה בלי הוגנת על מי שערכה את ייפוי הכוח המתמשך, אשר נטען כי היתה מצויה במצוקה, ללא הבנה כלכלית של מצבה, ומבלי שהיא מבינה על מה היא חותמת.

אמנם בית המשפט זכה להתרשם באופן בלתי אמצעי מהממנה עצמה, אך ברור שהפרקטיקה של עריכת בדיקות מומחים היא מבורכת ונחוצה בכל מקרה של ספק.

לא פחות חשובה היא האמירה בפסק הדין לפיה מתן האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך היא פרי של חשיבה מחודשת על מוסד האפוטרופסות, ועל שלילת החירות המשמעותית הכרוכה בו, שהביאה לחקיקת התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תיקון שהביא לדעת בית המשפט "לביצור נוסף של רצון הפרט הן ע"י הקמה של מוסדות פוגעניים פחות ממינוי אפוטרופוס, כגון ייפוי כח מתמשך...".

הכותב עו"ד אביתר רגר, בעל ניסיון עשיר ורב שנים בהופעות בבתי המשפט ובערכאות שונות, בין עורכי הדין הראשונים בארץ שהוסמכו להחתים על ייפוי כוח מתמשך.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:154
קומיט וכל טופס במתנה