שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רפורמת הקנאביס: הצעדים הנוספים הדרושים על מנת להשלימה

חדשות

רפורמת הקנאביס: הצעדים הנוספים הדרושים על מנת להשלימה, צילום:
רפורמת הקנאביס: הצעדים הנוספים הדרושים על מנת להשלימה
08/03/2022, כתיבת מומחים

עו"ד שגיא זני

יוזמת שר המשפטים, גדעון סער, לביטול רישום פלילי למי שהחזיק קנאביס לצריכה עצמית, וזהו רישומו היחיד, היא למעשה רפורמת המשך, בדרך לרפורמת קנאביס כוללת הלכה למעשה. הצעד הראשון ברפורמה בוצע גם כן בעקבות יוזמה של השר סער, צעד שכבר נכנס לתוקף: ברירת קנס על עבירות הקנאביס הקלות של אחזקה לצריכה עצמית ושימוש בפעם הראשונה, השנייה והשלישית - ורק אז פנייה לאפיק פלילי.

כעת יש נדבך נוסף לרפורמה: תחולה רטרואקטיבית של ההיגיון של אי ההפללה. התחולה הרטרואקטיבית מתבטאת בכך שתתאפשר הגשת בקשה לביטול רישום פלילי בגין עבירות קנאביס קלות. כיום, הדרך היא עדיין דרך חתחתים. כלומר, הדרך היחידה להימנע מרישום דה פקטו של הרשעה בעבירות סמים היא עמידה בקריטריונים המאפשרים את אי ההרשעה. הקריטריונים נמצאים בהלכת כתב וכוללים פגיעה תעסוקתית קונקרטית ועבירה המאפשרת את ביטול ההרשעה.

נוצר מצב אבסורדי, בו צעירים שלא מצליחים להראות או להציג פגיעה תעסוקתית קונקרטית נשארים עם רישום פלילי, בעוד אחרים מקבלים ברירת קנס בלבד. על מנת ליצור שוויון ולתקן עוול היסטורי, מנסים פה למעשה באופן רטרואקטיבי לאפשר ביטול רישום של משתמשי הקנאביס. זהו צעד נוסף בדרך לרפורמת קנאביס כוללת ולאי הפללה בהיבט הרחב.

שני הצעדים המתבקשים הבאים בתור, אותם אני קורא לבצע כמה שיותר מהר, הם:

1. הגמשת הקריטריונים בהלכת תמר כתב, כך שמקרים של סם מסוג קנאביס, מראש לא יצטרכו להוכיח פגיעה תעסוקתית, אלא בגלל חומרת העבירה (קלה) ובגלל מדיניות אי ההפללה. כך יוכלו אותם צעירים לזכות באי הרשעה שלא תפגע בעתידם גם במסגרת הליך פלילי.

2. לאפשר גידול קנאביס לצורך שימוש עצמי במסגרת אותה אי הפללה. כיום אומרים לאנשים 'תשתמשו ומקסימום תקבלו עבירת קנס ולא הליך פלילי'. צעד זה מניע את גלגלי הפשע ואת התלות בסוחרי הסמים. כיום גידול זו עבירה חמורה ביותר. אין אבחנה בין גידול לצורך שימוש עצמי וגידול לצורך סחר. רק קריטריונים קבועים בחוק או בפסיקה יאפשרו גידול לצריכה עצמית ויהוו נדבך נוסף בדרך להגשמת המטרה של אי הפללה מלאה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:61
קומיט וכל טופס במתנה