שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשון הרע - המדריך המלא

חדשות

לשון הרע - המדריך המלא, צילום: freepik
לשון הרע - המדריך המלא
18/07/2022, כתיבת מומחים

העובדה שפרסום שמועה לא נכונה על אדם היא התנהגות פסולה, מוכרת לנו כבר מימי קדם. לשון הרע נחשב לחטא בשלושת הדתות הגדולות (אסלאם, יהדות ונצרות). אז מה עושים אם מישהו מוציא לך שם רע?

זה לא משנה אם אתם דתיים, חילונים או אתאיסטיים – ההסכמה שהוצאת דיבה ולשון הרע הם מעשים פסולים, חוצה אמונות ודתות. בעידן הרשתות החברתיות, הרבה יותר קל לפרסם רכילות (אמיתית ושקרית) - והרבה מאוד אנשים נפגעים מכך. לכן, ישבנו עם עורך דין לשון הרע על מנת ליצור את המדריך המלא להתמודדות עם פגיעה בשם הטוב ולשון הרע.

אילו פרסומים נחשבים לשון הרע

החוק היבש מגדיר את המושג "לשון הרע" בתור כל תוכן שפרסום שלו יכול לגרום להשפלה של אדם בעיני הציבור. גם תוכן שהופך אדם למטרה לגילויי בוז, שנאה או לעג ייחשב כלשון הרע בעיני החוק. החוק אף מכניס תחת ההגדרה של "לשון הרע" פרסומים שמטרתם היא לבזות כל אדם בשל התנהגותו, מעשיו ואפילו תכונות המיוחסות לו.

פרסום שנועד לבזות כל אדם בשל נטייה מינית, גזע, דת, מוגבלות, מוצא, ואפילו מקום מגורים – ייחשב בעיני החוק כלשון הרע. יחד עם זאת החוק אוסר על פרסום לשון הרע, ולא על לשון הרע באופן כללי. בנוסף, לא כל לא כל אמירה פוגענית או קללה שפורסמו במרשתת ייחשבו כעונים להגדרה של "לשון הרע". על בית המשפט מוטלת האחריות להכריע בכל מקרה לגופו.

האם ניתן לדרוש למחוק פרסום פוגעני מהאינטרנט

קודם כל, חשוב שתדעו שהרשתות החברתיות השונות לוקחות את נושא הפרסום הפוגעני ברצינות רבה. אתם תמיד יכולים להגיש לרשתות החברתיות השונות בקשה להסרת הפרסום באופן עצמאי, או על ידי פנייה לקו החם של איגוד האינטרנט הישראלי.

במידה ולא עשיתם זאת, מבחירה או שלא מבחירה, תוכלו לבקש מבית המשפט להורות למפרסם להוריד את הפרסום – ואף לפרסם תיקון או התנצלות פומביים. בית המשפט גם יכול להחרים, במידת הצורך, את עותקי הפרסום במידה והדבר רלוונטי.

איך מגישים תביעת לשון הרע

על מנת להגיש תביעת לשון הרע, עליכם קודם כל להיפגש עם עורך דין המתמחה בתחום דיני הוצאת דיבה. עורך הדין יבין האם יש בסיס חוקי לתביעה, וימליץ לכם על אסטרטגיה משפטית בהתאם. מכאן, למעשה, רוב העבודה נעשית על ידי עורך או עורכת הדין שבחרתם. עורך הדין ייצור כתב תביעה, יגיש אותו לבית המשפט וישלח אותו לצד הנתבע.

חשוב לציין שניתן להגיש תביעת לשון הרע פלילית, או תביעת לשון הרע אזרחית. מרבית התביעות בגין לשון הרע, מוגשות שתביעות אזרחיות – ולא כתביעות פליליות. הסיבה לכך היא שההבדלים המשמעותיים בין שני סוגי התביעות הן חומרת העונש, וחובת הוכחת הנזק. בתביעה פלילית, בית המשפט יכול לפסוק עונש מאסר לנתבע, בעוד שבתביעה אזרחית התובעים לא חייבים להוכיח נזק.

דיון בבית המשפט – איך זה עובד

במהלך הדיון בבית המשפט בתביעת לשון הרע, יעסוק בית המשפט במספר סוגיות. קודם כל, ינסו שני הצדדים להוכיח האם הפרסום הנדון עומד בהגדרת החוק למושג "לשון הרע". במרבית המקרים יהיה מודבר בחלק יחסית קצר, משום שבמידה ועורך הדין של התובעים לא היה מאמין שאכן מדובר בלשון הרע על פי הגדרת החוק – לא הייתה מוגשת תביעה.

לאחר מכן, בית המשפט יעסוק בשאלה האם המקרה אכן עומד בהגדרה החוקית של "פרסום", והאם הנתבע זכאי להגנה על פי החוק. החוק מחריג פרסומים מסוימים מההגדרה של "לשון הרע", על אף שמלכתחילה הם כן נכנסים תחת ההגדרה. השלב הבא יהיה דיון בגובה הפיצוי (במידה ובית המשפט אכן יפסוק שמדובר בפרסום לשון הרע) ובחיובים נוספים כלפי הנתבע.

מה הם הפיצויים עבור פגיעה בשם הטוב

פיצויים עבור פגיעה בשמו הטוב של אדם יכולים להגיע עד 70,000 ש"ח בתביעה אזרחית. בתביעה פלילית, העונש המקסימלי מבחינת אורך תקופת מאסר בפועל לתקופה של עד כשנה בנוסף לפיצויים הכספיים. בית המשפט יכול לפסוק גם קנס כספי לחובת הנתבע, שיגיע לקופת המדינה (ולא לכיסו של התובע או עורך הדין שלו).

החוק קובע חובת תשלום דמי פיצוי גבוהים במיוחד ואף עונש מאסר בפועל לנאשמים בהוצאת שם רע. הסיבה לכך היא שבניגוד לחוקים אחרים, חוק לשון הרע מתבסס גם על טענות מוסריות והומניות, ולא רק על ניסיון ליצור חברה מסודרת ומתפקדת. כפי שכבר ציינו, הוצאת שם רע ולשון הרע הוכרו כחטאים כבר לפני אלפי שנים על ידי היהדות, האסלאם והנצרות.

מתי מותר לפרסם פרסום כנגד אדם או ארגון

כבוד האדם הוא זכות יסוד במדינת ישראל, ואין ספק שהוצאת שם רע ועבירות לשון הרע פוגעות בזכות הזו. אולם, גם חופש הביטוי הוא זכות יסוד במדינת ישראל. הרבה פעמים, נראה בתיקי לשון הרע התנגשות בין שתי זכויות היסוד הללו. בתביעה מוטלת המשימה על בית המשפט להכריע – האם במקרה הזה חשוב יותר חופש הביטוי או כבוד האדם.

החוק מחריג שלושה מקרים, בהם מותר לפרסם פרסום פוגעני כנגד אדם. מקרה אחד הוא פרסום שיש בו אמת ועניין ציבורי. מדובר בקו ההגנה הבסיסי ביותר עובר הנתבע, משום שההגדרה החוקית שלו היא מעורפלת וניתנת לפרשנות רחבה יחסית. גם פרסום הנעשה בתום לב, ולא מתוך כוונה להשפיל או לפגוע בתובע. הוכחת תום לב היא מעט יותר מורכבת, אך היא נפוצה בתיקי לשון הרע.

איך לבחור עורך דין לשון הרע

גם אם אתם מעוניינים לתבוע אדם שפרסם נגדכם פוסט באינטרנט, וגם אם תובעים אתכם בגין לשון הרע – אתם חייבים לשכור את שירותיו של עורך דין. קודם כל, בשל העובדה שהרבה יותר קשה להתנהל בבית המשפט או להגיש תביעה בלי עורך דין. בנוסף, יש לשכירת עורך דין השפעה עצומה על פסק הדין שייתן בית המשפט.

כשאתם באים לבחור עורך דין לשון הרע, אתם צריכים לשים לב לפרטים הבאים.

ראשית, שימו לב שעורך הדין שלכם מתמחה בדיני לשון הרע. גם עורך דין המתמחה במיסים יוכל לייצג אתכם בבית המשפט, אבל הוא לא יכיר לעומק את החוק ופסיקות קודמות של בית המשפט בתחום. שנית, שימו לב שעורך הדין שלכם רואה אתכם כבני אדם, ולא כעוד תיק. עורך דין ש"רואה אתכם", יאבק למענכם יותר מאשר עורך דין סתמי.

שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון

אם אתם מחפשים עורך דין לשון הרע ירושלים, או עורך שייצג אתכם בתיק של לשון הרע בפייסבוק – משרד שמעון האן הוא המקום בשבילכם. משרד עורכי הדין האן מעניק ללקוחותיו מגוון שירותי ייעוץ, ליווי וייצוג מקיפים הן בבית המשפט והן מחוצה לו. בראש המשרד עומד עורך הדין שמעון האן, שמביא עימו לכל מקרה שנים רבות של ניסיון, גם בתחום דיני לשון הרע ופגיעה בשם הטוב.

סיכום

לסיכום, מעבר לפן המעשי המורכב – תיקי לשון הרע יוצרים מתח נפשי רב הן בקרב התובעים והן בקרב הנתבעים. לכן חשוב לשכור את שירותיו של עו"ד מקצועי. חשוב לנו לציין שאין לראות בכל האמור לעיל תחליף לייעוץ משפטי מעו"ד.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:51
קומיט וכל טופס במתנה