שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם סטודנט שנפצע במעבדה או מעד בשיעור ספורט חובה זכאי לפיצוי?

חדשות

האם סטודנט שנפצע במעבדה או מעד בשיעור ספורט חובה זכאי לפיצוי? , צילום: Getty images Israel
האם סטודנט שנפצע במעבדה או מעד בשיעור ספורט חובה זכאי לפיצוי?
29/10/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

בניגוד לתלמידי בתי הספר, המבוטחים מכוח החוק, המוסדות להשכלה גבוהה אינם מחויבים לבטח את הסטודנטים, החשופים לתאונות ולפציעות בשטח הקמפוס. עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר און מסבירים איך כדאי לתבוע, מתי מומלץ לאסוף ראיות ולמה לא כדאי להסתמך אך ורק על פוליסת הביטוח מטעם המוסד

חדשות לבקרים נפצעים סטודנטים ברחבי המוסדות להשכלה גבוהה – נפילה בשטח המוסד בשל מרצפת שבורה, החלקה במדרגות, תפיסת אצבעות בדלת, פציעות במעבדה, פציעות ספורט במסגרת קורסי החובה שבהם מחויבים הסטודנטים, התחשמלות ועוד. אולם, בניגוד לתלמידי ישראל, המבוטחים מכוח החוק בפוליסת ביטוח תאונות אישיות כל עוד הם רשומים במוסד חינוכי ולומדים בו הלכה למעשה, חובה זו אינה קיימת במוסדות להשכלה גבוהה. לפיכך, מומלץ וחשוב לבדוק בנוגע לכל מוסד האם רכש ביטוח זה עבור הסטודנטים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במקרים רבים, התשלום לביטוח מטעם המוסד הוא חלק מתשלומי הלימודים המוטלים על הסטודנטים. במקרה כזה, תחול פוליסת הביטוח הנ"ל על הסטודנטים גם מחוץ לשעות הלימודים, 24 שעות ביממה, ותכסה נזקי גוף שנגרמו לסטודנטים מכל מקור שהוא.

במקרה של פציעה, כאשר יש בנמצא ביטוח של המוסד, ניתן לתבוע פיצוי במסגרת הפוליסה. לצורך כך, יש לברר מהי הפוליסה הרלוונטית ומהי חברת הביטוח המבטחת.

הפוליסה תעניק פיצוי לסטודנטים ללא צורך בהוכחת אחריות או רשלנות. כך, אין צורך למצוא "אשמים" או רשלנים, אלא להוכיח את הנזק בלבד. אין גם רלוונטיות לאחריותו של הסטודנט עצמו לתאונה. הבעיה היא – גם אם קיימת פוליסה כזו – שמדובר בפוליסה כללית, שכיסויה נמוך, ופעמים רבות הוא אינו מספיק על מנת לפצות את הסטודנט בגין נזקיו.

במקביל, פתוחה הדרך להגשת תביעה נזיקית נגד הגורמים האחראים כלפי הסטודנט.

פיצוי על פי הפוליסה, אם קיימת, אינו מונע הגשת תביעות נוספות כלפי גורמים נוספים שנושאים באחריות לפגיעה, כדי לקבל פיצוי מעבר לפיצוי המצומצם מכוח הפוליסה שרכש המוסד האקדמי.

כדי להצליח בתביעה נזיקית זו יש להוכיח אשם ורשלנות של המוסד האקדמי, ואת הקשר הסיבתי בין הרשלנות לנזק שנגרם לסטודנט. בנוסף, יש להוכיח את הנזקים שנגרמו לסטודנט (הוצאות אשפוז, הוצאות רפואיות שאינן ממומנות, עזרה בשכר, הוצאות נסיעות, אובדן הכנסה עתידי וכן הלאה). כלומר, פציעה בשטח של מוסד להשכלה גבוהה אינה שונה מפציעה אחרת, כאשר המוסד אחראי כלפי אדם שנפצע בשטחו באם הנזק נגרם כתוצאה מרשלנותו של המוסד. כך, למשל, נפילת חלון במוסד החינוכי ופציעת סטודנט היא בגדר אחריותו של המוסד החינוכי לתחזוק המקום.

במיוחד יש לשים לב לפציעות בשיעורי ספורט, שבהם מחויבים הסטודנטים כחלק מדרישות המוסד החינוכי. באחד המקרים חויבה אוניברסיטה לשלם פיצוי לסטודנט שנפצע בשיעור ספורט, מבעיטה חזקה שקיבל במהלך האימון.

מומלץ לאסוף ראיות ככל האפשר, מיד לאחר תום הטיפולים הדחופים, שמא יהא קשה לאתרן בהמשך – כגון פרטי עדים לתאונה, עותק מפוליסת הביטוח, צילום זירת התאונה, עותקים מכל המסמכים הרפואיים בגין הפציעה ועותקים מהקבלות בגין התשלומים וההוצאות השונות, הוכחות לכל הנזקים שנגרמו ועוד. כמובן, יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי, על מנת לנהוג באופן מושכל ונכון.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:164
קומיט וכל טופס במתנה