שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מה עושים כשהמספרים בתלוש המשכורת לא מסתדרים?

חדשות

מה עושים כשהמספרים בתלוש המשכורת לא מסתדרים? , צילום:
מה עושים כשהמספרים בתלוש המשכורת לא מסתדרים?
18/07/2022, כתיבת מומחים

העמקת פעם ראשונה במספרים ומשהו לא מסתדר לך? נראה לך שנכנס פחות כסף ממה שאמור להיכנס בפועל? כיצד בודקים את תלוש השכר בצורה מקצועית?

לאורך כל החיים אנחנו מקבלים את התלוש חודש בחודשו ומסתכלים בעיקר על סכום הנטו שנכנס לנו לחשבון. כמובן שסכום זה חשוב, אך חשוב גם לבחון לעומק האם הוא מחושב היטב והאם הוא מגלם את כל התנאים להם אנו זכאים על פי חוק. שעות נוספות, ביגוד, פנסיה וימי חופש ומחלה הם רק חלק ממה שצריך לבדוק, אז איך עושים זאת בצורה הטובה ביותר? כדאי להמשיך לקרוא.

רק כשהמספרים לא מסתדרים?

כולנו יודעים פחות או יותר מה אמור להכיל תלוש השכר, אך כשמגיעים לדקויות כל אחד שלא מכיר את החוק על בוריו יעשה טעויות. האם אנחנו יודעים בדיוק כמה נקודות זיכוי אנחנו אמורים לקבל היום? האם ברור לנו בדיוק כמה נקודות הוספו לנו בעקבות החוק החדש? האם נדע להשוות בין חוזה ההעסקה ובין התנאים שיגולמו במספרים בתוך התלוש? בדרך כלל התשובה לכל השאלות הללו תהיה לא, ומדוע? כי זה פשוט לא המקצוע שלנו. אז מתי נבדוק את התלוש? רק כאשר המספרים לא מסתדרים לנו בראש או אחת לכמה זמן? ההמלצה של המומחים בתחום הנה לבחון את תלוש המשכורת כאשר מדובר על מעסיק חדש, וגם כאשר משהו במספרים לא מסתדר. ובכלל, רצוי לבצע בדיקה כזו כל כמה שנים גם כאשר מדובר על אותו מעסיק ותיק.

מה אנחנו אמורים לראות בתלוש?

בביצוע בדיקת תלושי שכר קודם כל מסתכלים על הנתונים הכלליים ביותר. בוחנים האם השם, הכתובת והפרטים האישיים רשומים נכון בתלוש. לאחר מכן משווים בין נתוני חוזה ההעסקה והתנאים הקבועים בחוק ובין התלוש, כמו גם בוחנים את נקודות הזיכוי למול השכר וההורדות ממס הכנסה וכמובן את ההורדות לביטוח הלאומי, הורדות שימוש בדלק, סלולר ועוד. כמובן שהבדיקה כוללת את כל רכיבי התלוש ובחינה של ימי חופשה, מחלה וכמובן שעות נוספות.

ומה לגבי הפנסיה?

אחת הבדיקות המעמיקות אותן מבצעות חברות זכויות עובדים נוגעת לפנסיה. לא די בבדיקה שההורדה מתבצעת על פי תלוש השכר – יש לוודא מול חברת הפנסיה שאכן הכספים משולמים לה חודש בחודשו. למרבה הצער קרו כבר מקרים מעולם בהם הייתה טעות תמימה או לא תמימה והכספים לא הועברו לחברות הפנסיה. הדבר עלול לגרום להקפאת תיק הפנסיה ולמחסור גדול בכספים שאמורים להצטבר בה.

מה חובה לדעת על בדיקת תלוש השכר?

בדיקה מעמיקה ומקצועית של תלושי השכר מומלץ לבצע בכל שלב בו יש חשד שמשהו אינו כשורה. את הבדיקה מומלץ לערוך אצל המתמחים בתחום זכויות העובדים, שבמידת הצורך גם יסייעו לגבש המלצה כיצד יש לפעול מול המעסיק במקרה בו נמצאה טעות. את הבדיקה ניתן לבצע גם לאחר סיום ההעסקה, כדי לקבוע האם שולמו כל הכספים שהיו אמורים להיות משולמים בזמן ההעסקה ולאחריו. במידה ונמצאו טעויות ניתן לפנות ישירות למעסיק עם הממצאים, אם לא יפעל לתיקונם ניתן להגיש מכתב התראה לפני נקיטת הליכים, אך בדרך כלל בשלב הזה המעסיק יבחר לבצע תיקונים ולשלם את הכספים החסרים.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:254
קומיט וכל טופס במתנה