שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התקבלה תביעתו של בעל מאפייה שנפגע מהטמנת מטען חבלה ברכבו להורות למל"ל לדון בתביעתו

חדשות

התקבלה תביעתו של בעל מאפייה שנפגע מהטמנת מטען חבלה ברכבו להורות למל"ל לדון בתביעתו, צילום: getty images Israel
התקבלה תביעתו של בעל מאפייה שנפגע מהטמנת מטען חבלה ברכבו להורות למל"ל לדון בתביעתו
07/04/2021, עו"ד שלי גולדמן

בית הדין האזורי לעבודה קיבל תביעה שהגיש בעל מאפייה שנפגע מהטמנת מטען חבלה ברכבו. במסגרת התביעה ביקש בעל המאפייה להורות למל"ל לדון בתביעתו. בעל המאפייה טען כי מדובר בתאונת עבודה שכן הפיצוץ נגרם ע"י שותפו בשל חוסר הסכמה עסקי. נקבע כי על המל"ל לקיים את חובתו לברר את התביעה שהוגשה לפניו, באמצעיו, על מנת לאפשר לבעל המאפייה לממש זכויותיו כדין.

עסקינן בתביעה להורות לנתבע (להלן גם: "המל"ל") לדון ולהכריע בתביעת התובע להכרה באירוע ממרץ 2014 כתאונת עבודה, לאחר שהמל"ל דחה את התביעה מכוח סעיף 8 לתקנות הביטוח הלאומי (הגשת תביעה לגמלה ואופן תשלומה), תשנ"ח-1998.

התובע עבד בבית מאפה אשר בבעלותו. עת שהה התובע ברכבו, ארע בו פיצוץ וכתוצאה ממנו נגרמו לתובע פגיעות שונות (להלן: "התאונה"). התובע טען כי הפיצוץ אירע בעקבות הטמנת מטען חבלה ברכבו על ידי השותף שלו, עקב חוסר הסכמה עסקי, ולכן יש להכיר בו כתאונת עבודה כמשמעה בחוק הביטוח הלאומי. התובע הוסיף וטען כי יש לקבוע כי אין להחיל את תקנה 8(א) לתקנות הגשת תביעה ויש לחייב את המל"ל להכריע בתביעה לגופה. תקנה 8(א) אינה יכולה לחייב תובע בהמצאת מסמכים אשר אינם בידיו ואין ביכולתו לקבלם. בסעיף 74(א) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב],  תשמ"ב-1982 נקבעו הכללים ביחס לעיון בחומרי חקירה וברשימת כל החומר שנאסף או נרשם בידי הרשות החוקרת. על פי הוראת חוק זו, התובע אינו זכאי לעיין בחומרים אלו ולכן לא ניתן לדרוש ממנו להעבירם למל"ל כתנאי למתן החלטה בתביעתו.

המל"ל טען כי יש לעכב את ההליכים בתיק עד קבלת מלוא המידע הקיים בתיק. רק לאחר קבלת מלוא החומר המשטרתי לעיון , ניתן יהיה לקבל החלטה עניינית בתיק, והוא לא יעמוד על טענת ההתיישנות. המל"ל הוסיף וטען כי יש לבחון האם מדובר בתאונת עבודה בהתאם להוראות סעיף 79 לחוק כמו גם לבחון האם עסקינן בהוראות סעיף 326 לחוק – שלילת גמלה בגין פשע.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כב' השופטת מ' נעים דיבנר פסקה כי יש לקבל את התביעה לחייב את המל"ל ליתן החלטה לגופה של תביעת התובע, על בסיס הראיות העומדות בפניו וחקירות נוספות שיבצע לצורך זה.

נפסק כי המל"ל לא פעל נכון עת בחר להמשיך ולהתלות בהליך שבפנינו בתקנה 8 באופן שלא אפשר בירור התביעה לגופה. במהלך ההליך נוכח המל"ל כי התובע עשה ככל שביכולתו על מנת להשיג את המסמכים שהמל"ל דרש ממנו להמציא. בנסיבות אלו, ראוי היה כי המל"ל יפעל לקבל החלטה לגופה של התביעה, בין אם על יסוד החומר שבפניו ובין אם לאחר ביצוע חקירות נוספות, על מנת לאפשר בחינה מהותית של זכויותיו של התובע, תחת הותרתו ממתין בפרוזדור המוליך לשם.

עוד נקבע כי תקנה 8 נועדה לחייב תובע לסייע למל"ל ולהעביר לידיו מסמכים ונתונים, שנדרשים לשם הכרעה עניינית ויעילה בתביעה שבפניו ולאפשר למל"ל לדחות תביעה מחמת חוסר שיתוף פעולה של התובע בעניינים אלו. מכיוון שהתקנה נותנת בידי המל"ל הכוח לדחות את התביעה דחייה שהיא טכנית במהותה, באופן שלמעשה עשוי למנוע מהתובע את מימוש זכויותיו הסוציאליות על פי החוק, מבלי שהתבררו לגופם של דברים, יש לפרש את סמכותו זו באופן מצמצם. בתוך כך, נקבע כי כוחו של המל"ל לדחות תביעה על יסוד תקנה 8, מותנה בשני תנאים מצטברים: האחד, כי דרש מהתובע נתונים ו/או מסמכים שנועדו להשלים את טופס התביעה במלואו וכן כאלו שהם מהותיים לצורך בירור התביעה והשני, כי אותם נתונים ומסמכים אכן מצויים בידי או בחזקת התובע.  תקנה 8 אינה מקנה למל"ל זכות לדחות תביעה על בסיס אי קיום דרישתו להמצאת מסמכים שאין באפשרותו של התובע להמציא.

יתר על כן נפסק כי אכן, יתכנו מקרים בהם בכפוף לעיכוב סביר, ניתן להמתין לקבלת חומר החקירה בכדי להכריע בתביעה ביעילות ובשלמות. כך לדוגמא, כאשר קיימת הודעה על כוונה להגשת כתב אישום בזמן קרוב וכל שנדרש הוא להמתין להגשת כתב האישום בכדי להיחשף למלוא חומרי החקירה. שונה הדבר במקרה שבפנינו, בו מדובר בעיכוב לפרק זמן בלתי מוגבל, שמשמעותו מניעת האפשרות לברר את זכויותיו של התובע על פי החוק.

לסיכום, התביעה התקבלה. נקבע כי טוב יעשה המל"ל לו ינסה לפעול מול משטרת ישראל ו/או הפרקליטות לשם הסדרת הסוגיה של עיון בחומרי חקירה, בתנאים ובנסיבות שיוסכמו, על מנת להסתייע בהם לצורך קבלת החלטה בתביעות מסוג זה, כאשר החקירה מסתיימת ללא הגשת כתב אישום. עד אז, על המל"ל לקיים את חובתו לברר את התביעה שהוגשה לפניו, באמצעיו, על מנת לאפשר לתובע לממש זכויותיו כדין.

התובע יוצג ע"י עו"ד רמי זך; המל"ל יוצג ע"י הלשכה המשפטית ת"א

ב"ל 17954-03-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:15
קומיט וכל טופס במתנה